כיסוי שבר מכני לכלים חקלאיים ולצמ"ה

מאת חיים פיטליס, מנהל חיתום ותביעות מכונות חקלאיות וכלי צמ"ה

  • ביטוח קיבוצי

כיסוי שבר מכני לכלים חקלאיים ולצמ"ה

אנסה הפעם לשפוך מעט אור על החשיבות והנחיצות בכיסוי של “שבר מכני” בכלים החקלאיים ובכלי הצמ”ה.

אולם לפני הכל, יש להבין מהו שבר מכני?

זהו שבר פתאומי ובלתי צפוי, כלומר שבר שנגרם למכלול מסוים אותו ניתן לראות באופן ברור והוא אינו תהליך מתמשך של שחיקה.
זהו שבר שנגרם בדרך כלל כתוצאה מעומס יתר, הרכבה לא נכונה, כשל במבנה החומר ולעיתים הפעלה לא נכונה של הכלי הגורמת למאמצים בלתי מתוכננים.
בניגוד לכל כיסוי אחר שאנחנו מכירים בו “הכפתור” המפעיל את הפוליסה הוא האירוע שקרה (לדוגמא תאונה, גניבה, אש), בשבר מכני “הכפתור” המפעיל את הפוליסה הוא התוצאה.

הגורם לשבר אינו רלוונטי כלל, אלא התוצאה.
בכלל הכלים חשוב לדעתנו לבטח מרגע רכישת הכלי ולא להסתמך על אחריות יצרן מכיוון שאחריות היצרן תכסה בדרך כלל נזק כתוצאה מליקוי בהרכבה או כשל במבנה החומר, ולא תכסה בשום מקרה נזק כתוצאה מהפעלה לא נכונה, שהיא כאמור הגורם השכיח לשבר.
כיסוי השבר המכני כולל כמעט את כל מכלולי הכלי החל ממנוע השרפה הפנימית, מצמד, תיבת הילוכים, העברת כוח סופית, מערכת הידראולית, מערכת הידרוסטטית, מעביר כוח, מערכת היגוי, ציר קדמי ואחורי, תרנים ומדחס קירור.
שני המכלולים היחידים שאינם מכוסים בשבר מכני הינם חישוקי הגלגלים (ג’נטים) וזרועות אחוריות, שהם מכלולים רגישים לעומס יתר ומועדים לשבר כתוצאה מכך.
סוג כלים נוסף שבהם השבר המכני יכול לתת מענה הם כלי הקציר למיניהם ומערבלי המזון לרפת. בפרק המכסה אובדן או נזק לכלי )כה”ס( יש החרגה ברורה בכל הקשור לנזק הנגרם כתוצאה מחדירת גוף זר למערכות האיסוף והדייש, כלומר נזק הנגרם למערכות אלו אינו מוכר כנזק תאונתי ולכן אינו מכוסה. לעומת זאת בשבר מכני, כפי שצוין, הסיבה לנזק אינה רלוונטית, אלא התוצאה ולכן כשלכלי נרכש כיסוי לשבר מכני וימצא בו שבר כלשהו הפוליסה תכסה אירוע זה ובשלמותו.
ככל ששווי הכלי גבוה יותר, יש חשיבות והצדקה לדעתנו לרכישת כיסוי זה.

אנחנו תמיד כאן בשבילך

*8088
Servicebth@bth.co.il